Tietoa paastosta

Mitä paasto on?

Paasto eli syömättömyys tarkoittaa tauon pitämistä ruoan nauttimisesta tietyksi ajaksi. Paastovalmennuksen aikana noudatetaan eripituisia paastojaksoja niin, että syödään 1-2 kertaa päivässä ja muu aika paastotaan. Valmennuksen edetessä paastoaikaa saatetaan kuitenkin pidentää.

Mikä on hiilihydraattirajoitteinen ruokavalio?

Paastovalmennuksessa noudatetaan pääsääntöisesti hiilihydraattirajoitteista ruokavaliota, jossa hiilihydraattien määrä on rajoitettu alle 30 grammaan vuorokaudessa. Ruokavalio nostaa verensokereita erittäin minimaalisesti ja pitää insuliinin alhaisella tasolla.

Miten paaston ja hiilihydraattirajoitteisen ruokavalion yhdistäminen vaikuttaa terveyteen?

Paaston terveydellinen vaikutusmekanismi on monivaiheinen ja johtaa lopulta siihen, että elimistön aineenvaihdunta muuttuu. Elimistö alkaa glukoosin sijaan käyttää rasvaa pääasiallisena energianlähteenään. Rasva alkaa pilkkoutua elimistön rasvavarastoista käyttöön, jolloin paino putoaa ja vaarallinen sisäelin-, eli viskeraalinen rasva vähenee. Insuliinihormoni, jota haima erittää ruokailujen yhteydessä, estää normaalisti rasvan palamisen1. Insuliinin määrän alentaminen paastoamalla kiihdyttää näin ollen rasvan palamista. Samalla se myös estää insuliiniresistenssin (insuliinin heikentynyt kyky siirtää glukoosia soluille energian tuotantoon) kehittymisen ja mahdollisen metabolisen oireyhtymän synnyn.

Paastovalmennuksen aikana syödään vähähiilihydraattista ruokaa, koska elimistön insuliinitasot halutaan pitää mahdollisimman alhaisina. Hiilihydraattipitoinen ruokavalio nostaa insuliinin määrää eniten, joten sitä pyritään välttämään.

Mitä paastovalmennuksen aikana oikein tapahtuu?

Paastovalmennuksen alkaessa voidaan erottaa seuraavat selkeät fysiologiset vaiheet. Alla on esitetty vaiheet, niiden yleinen kesto ja/tai  alkamisaika.

  1. Paaston alussa (6-24h): Insuliinitasot laskevat ja sokerivarasto (glykogeeni) alkaa vapauttamaan energiaa elimistön käyttöön. Sokerivarastojen tyhjeneminen kestää noin 24 tuntia.
  2. Sokerin uudismuodostus (glukoneogeneesi) alkaa (n. 24 tunnin kuluttua): Maksa alkaa valmistaa uutta glukoosia glyserolista ja aminohapoista.
  3. Rasvanpalaminen alkaa (1-3 päivän sisällä): Varastorasvat (triglyseridit) alkavat pilkkoutua vapaiksi rasvahapoiksi ja glyseroliksi. Elimistö pystyy käyttämään vapaita rasvahappoja suoraan energiaksi lähes jokaisessa kudoksessa, aivoja lukuunottamatta. Rasvanpalamisen yhteydessä elimistö siirtyy ketoosi-nimiseen aineenvaihdunnalliseen tilaan, jossa maksa alkaa tuottaa ketoaineita. Näistä ketoaineista aivot voivat saada 70-75 prosenttia energiantarpeestaan myös sydän ja lihakset voivat käyttää ketoaineita energiakseen2,3.

Ylhäällä kuvattu mekanismi kuvaa, kuinka ihmiselimistö sopeutuu luonnollisesti käyttämään varastorasvaa energiaksi aikoina, jolloin ruokaa on vähän saatavilla.

Elimistön kaksi pääasiallista energianlähdettä ovat rasva tai glukoosi. Kun glukoosia ei ole saatavilla, elimistö sopeutuu luonnollisesti käyttämään rasvaa pääasiallisena energiamuotona, jolloin varastorasva alkaa pilkkoutumaan vapaiksi rasvahapoiksi elimistön käytettäväksi.

Paaston historiaa

Paasto on yksi vanhimmista parannuskeinoista ihmishistoriassa. Sitä on harjoitettu lähes jokaisessa kulttuurissa ja historiassa kautta aikojen. Muun muassa muinaiset kreikkalaiset paastosivat, koska he uskoivat paaston lisäävän kognitiivisia kykyjä. Ihmiset ja varsinkin eläimet ovat osanneet käyttää luonnon omaa vaistoa syömättömyydestä. Kun eläin sairastuu se lopettaa syömisen, jotta keho voi aloittaa paranemisprosessin. Tämä tuntemus on tuttu kaikille - kun sairastumme, ruoka ei maistu.

Paasto sekoitetaan helposti nälkiintymiseen, vaikkakaan sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Nälkiintymisellä tarkoitetaan täysin kontrolloimatonta tahdosta riippumatonta tilaa, jossa ei tiedetä milloin seuraava ruoka on tulossa. Näitä asioita ei pidä sekoittaa keskenään.

Paasto on kontrolloitua ja suunniteltua. Se on osa jokapäiväistä elämäämme, esimerkiksi kun nukumme. Me paastoamme myös ennen erilaisia lääketieteellisiä tutkimuksia ja verikokeita.

Ajanjaksoina, jolloin ruokaa ei ollut saatavilla, elimistö joutui käyttämään omia rasvavarastoja energianlähteenään. Tämä selviytymismekanismi on kehittynyt evoluutiossa erittäin tehokkaaksi osaksi jokapäiväistä elämäämme. Rasva on varastoitua energiaa, joka on tarkoitettu käytettäväksi ajanjaksoille, kun ruuan saatavuus on heikkoa. Ihmiselimistö on täysin tottunut käyttämään sitä, tarpeen vaatiessa3.

Paastovalmennus terveyden edistämisessä

Asiakkaalle suunnitellaan hänen tarpeisiin/terveydentilaan sopiva ruokavalio ja paastoaikataulu, jonka toimivuutta seurataan veriarvoista ja tuloksista valmennuksen aikana. Paastovalmennuksen intensiteetti ja pituus riippuu henkilön terveydentilasta ja mahdollisen metabolisen sairauden asteesta.

Oikein suunniteltu paasto on yksi tehokkaimmista keinoista vähentää insuliinin (energianvarastointihormoni), tarvetta elimistössä. Tarpeen väheneminen laskee automaattisesti myös sen tuotantoa elimistössä.

 

Lähdeviitteet

  1. Chakrabarti P. Insulin inhibits lipolysis in Adipocytes via the Evolutionarily Conserved mTORC1-Egr1-ATGL-Mediated Pathway. Mol Cell Biol.2013 Sep; 33(18): 3659-3666. 
  2. Coffee CJ, Quick look: metabolism. Hayes Barton Press; 2004.p.169.
  3. Cahill GF. Fuel metabolism in starvation. Annu Rev Nutr 2006;26:1-22
  4. Felig P.Starvation.In: DeGroot LJ, Cahill GF Jr et al.editors.Endocrinology: Vol 3. New York: Grune & Stratton;1979.pp.1927-40.
  5. Hue L, Taegtmeyer H. The Randle cycle revisited: a new head for an old hat. Am J Physiol Endocrinol Metab.2009 Sep; 279 (3): E578-E591.

Tutustu valmennuksiimme

Tyypin 2 diabetes

Haluatko parantaa terveyttäsi paaston avulla? Paaston avulla tyypin 2 Diabetes saadaan usein remissioon. 
LUE LISÄÄ

Muut metaboliset sairaudet

Paasto vähentää riskejä sairastua metaboliseen oireyhtymään (mm. rasvamaksa, verenpainetauti).
LUE LISÄÄ
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram